Журнал "Вопросы психического здоровья
детей и подростков"

   
  ENG  

полная версия в pdf-формате  Выпуск 2016 (16), № 1. Содержание номера

ПСИХИАТРИЯ, ПСИХОЛОГИЯ, ПСИХОТЕРАПИЯ, СОЦИАЛЬНАЯ ПЕДАГОГИКА И СМЕЖНЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ

Н.М. Иовчук

ОДАРЕННОСТЬ У ДЕТЕЙ И ПОДРОСТКОВ С ПСИХИЧЕСКИМИ НАРУШЕНИЯМИ: ДИНАМИКА И ПРОГНОЗ. ЧАСТЬ II. ОДАРЕННОСТЬ У БОЛЬНЫХ ЦИРКУЛЯРНОЙ ШИЗОФРЕНИЕЙ С МАНИФЕСТАЦИЕЙ В ДЕТСКО-ПОДРОСТКОВОМ ВОЗРАСТЕ

Ассоциация детских психиатров и психологов, Московский городской психолого-педагогический университет (Москва).

Резюме. Настоящее исследование касается больных циркулярной шизофренией с манифестацией процесса в возрасте 10-15 лет. 27 больных, с детства отличавшихся особой одаренностью, удалось проследить катамнестически сроком от 17 до 42 лет. После наступления устойчивой ремиссии только у 5 больных отмечался высокий уровень адаптации, соответствующий их способностям. У остальных больных, по-прежнему отличавшихся высоким способностями, не являлась экстраординарной, что было обусловлено легкими личностными изменениями, мешающими реализации природной одаренности, и отсутствием комплексной медико-психологической системы сопровождения.
Ключевые слова: детская одаренность, циркулярная шизофрения у подростков, опережающее развитие, динамика одаренности, постпроцессуальные изменения личности, социальная адаптация.

М.А. Калинина*, А.И. Боравова**, Н.С. Галкина**, Шимонова Г.Н.*

КЛИНИКО-НЕЙРОФИЗИОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ ДЕТЕЙ С ВЫСОКИМ РИСКОМ РАЗВИТИЯ ЭНДОГЕННЫХ ПСИХОЗОВ

*ФГБНУ "Научный центр психического здоровья", **ФГБНУ "Научный центр неврологии" (Москва).

Резюме. Цель. Поиск биологических предикторов, открывающих новые возможности для ранней диагностики психических расстройств в детском возрасте. Проспективно в течение более 20 лет проводилось изучение клинико-биологических взаимосвязей у детей из группы высокого риска по шизофрении. Материалы и методы. Дети обследовались клиническими методами, включая адаптированную шкалу PANSS. Особенности энергетического метаболизма головного мозга оценивались путем измерения уровня постоянных потенциалов головного мозга (УПП) в сопоставлении с ЭЭГ, снятой в состоянии спокойного бодрствования. Результаты. Анализ полученных данных выявил как клинические, так и нейрофизиологические различия между двумя группами, в частности статистические значимое снижение активности левой височной области у детей, больных шизофренией. Выводы. Асимметричные функциональные сдвиги могут принимать участие в модуляции психопатологической картины в клинике расстройств шизофренического спектра.
Ключевые слова: ЭЭГ, уровень постоянных потенциалов (УПП), межполушарная асимметрия, PANSS, группа высокого риска по шизофрении, дети дошкольного и младшего школьного возраста.

Ж.В. Альбицкая, Л.Н. Касимова, В.В. Дворянинова

ОСОБЕННОСТИ СОЦИАЛЬНОЙ АДАПТАЦИИ ДЕТЕЙ РАННЕГО ВОЗРАСТА С РАЗЛИЧНЫМИ ПСИХИЧЕСКИМИ НАРУШЕНИЯМИ

ГБОУ ВПО "Нижегородская государственная медицинская академия" (Нижний Новгород).

Резюме. В статье рассматриваются особенности социальной адаптации детей раннего возраста (1-5 лет) с различными психическими расстройствами, состоящими на диспансерном учете у детского психиатра. Описаны клинические проявления в различные возрастные периоды социальной адаптации и дизадаптации у детей с умственной отсталостью, резидуально-органическими нервно-психическими нарушениями и ранним детским аутизмом.
Ключевые слова: психические расстройства, социальная адаптация, дизадаптация, умственная отсталость, ранний детский аутизм, резидуально-органические нервно-психические нарушения.

А.М. Щербакова, А.А. Забавская

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ПРОБЛЕМЫ СТАЦИОНИРОВАННЫХ ДЕТЕЙ С ПСИХИЧЕСКИМИ ЗАБОЛЕВАНИЯМИ

Московский городской психолого-педагогический университет (Москва).

Резюме. В статье описывается исследование, посвященное выявлению психолого-педагогических проблем детей с психическими заболеваниями, проходящих длительное лечение в условиях стационара. Дана характеристика среды пребывания в лечебном учреждении с точки зрения самих пациентов. Показана связь выявленных аспектов среды лечебного учреждения с понятием качества жизни. Даны рекомендации, направленные на повышение дружественности среды к ребенку, находящемуся в условиях длительной госпитализации.
Ключевые слова: дети с психическими заболеваниями, длительная госпитализация, реабилитационная среда, качество жизни, самореализация.

Д.Ю. Шигашов, Ю.А. Фесенко

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ХАРАКТЕРИСТИКА ВИТКТИМНОГО ПОВЕДЕНИЯ В ПОДРОСТКОВОМ ВОЗРАСТЕ

СПб ГКУЗ "Центр восстановительного лечения "Детская психиатрия" им. С.С. Мнухина" (Санкт-Петербург).

Резюме. В статье рассмотрены вопросы клинической и психолого-педагогической коррекции дальнейшего воспитания и развития детей и подростков, подвергшихся сексуальному насилию. Отмечено, что имеющиеся противоречия в современной организации психолого-педагогического сопровождения таких детей препятствуют выработке адекватных социально-педагогических мер воздействия по профилактике развития аномально-личностных новообразований и коррекции личностного развития подвергшихся насилию. Показана важность интегрированного подхода в клинико-профилактической и психолого-педагогической помощи детям для оптимизации субъектных отношений и коррекции развития личности подрастающего человека.
Ключевые слова: сексуальное насилие, личность, аномалия, виктимное поведение, психолого-педагогическая коррекция.

И.С. Карауш, И.Е. Куприянова

ТРЕВОГА И ОСОБЕННОСТИ ПСИХИЧЕСКОГО СТАТУСА УЧАЩИХСЯ КОРРЕКЦИОННЫХ ШКОЛ С НАРУШЕНИЯМИ СЛУХА И ЗРЕНИЯ

НИИ психического здоровья (Томск).

Резюме. В статье описана структура и особенности клинических проявлений психических расстройств у детей и подростков с нарушениями слуха и зрения, учащихся коррекционных школ. Проведено сплошное обследование 368 учащихся 7-18 лет. Обсуждаются проявления тревоги (невербальные, соматические), определен уровень тревоги по шкале явной тревожности для детей CMAS. Повышенный и высокий уровень тревоги выявлен у 33% детей, значимо чаще - у слабовидящих учащихся. С помощью метода логистической регрессии определены факторы, имеющие прогностическое значение в возникновении повышенного и высокого уровня тревоги у детей с нарушениями зрения.
Ключевые слова: дети с нарушениями слуха и зрения, психические расстройства, тревога.

ПРОФИЛАКТИКА, ТЕРАПИЯ, КОРРЕКЦИЯ, РЕАБИЛИТАЦИЯ, ОРГАНИЗАЦИЯ ОБСЛЕДОВАНИЯ И ПОМОЩИ

И.Н. Вакула, И.С. Бахтин, В.Д. Калиниченко, , И.А. Демьянов

РОЛЬ НОВЫХ АЭП В ПРЕОДОЛЕНИИ ФАРМАКОРЕЗИСТЕНТНОСТИ ПРИ ЭПИЛЕПСИИ У ДЕТЕЙ И ПОДРОСТКОВ

ГБУЗ "Специализированная клиническая психиатрическая больница №1" МЗ КК, ГБУЗ "Детская краевая клиническая больница" МЗ КК (Краснодар).

Резюме. Целью работы явилось изучение эффективности и переносимости зонисамида в качестве дополнительной терапии у детей и подростков с рефрактерными эпилепсиями. В группу исследования включены 17 детей (12 мальчиков и 5 девочек) в возрасте от 6 до 17 лет. Зонисамид показал высокую эффективность: без приступов 9 пациентов, уменьшение приступов на 50%-75% у 4 пациентов, т. е. положительная динамика в 76,5% случаев. Одновременно зонисамид в качестве дополнительной терапии отличается хорошей переносимостью и не оказывает негативного действия на когнитивные функции при лечении рефрактерных эпилепсий у детей и подростков.
Ключевые слова: рефрактерные эпилепсии, дети и подростки, эффективность, переносимость, когнитивные функции, зонегран (зонисамид).

М.Н. Тетерина, И.М. Арефьев

БИОЛОГИЧЕСКИ ОБРАТНАЯ СВЯЗЬ В КОРРЕКЦИИ ЭМОЦИОНАЛЬНЫХ НАРУШЕНИЙ У БОЛЬНЫХ НЕРВНОЙ АНОРЕКСИЕЙ

Научно-практический психоневрологический центр им. З.П. Соловьева, Научно-практический центр психического здоровья детей и подростков (Москва).

Резюме. Представлено исследование эффективности проведения игрового биологически обратного управления в комплексном лечении 22 девочек в возрасте 12-16 лет с нервной анорексией (F50.0, по МКБ-10). Сеансы коррекции психического состояния обычно продолжались по 1 ч. в течение 10-15 дней. До начала проведения коррекционного тренинга и после его завершения оценивали психический статус с помощью психологических методик, которые направлены на выявления тревожности и внутреннего беспокойства. Установлено, что использование биологически обратного управления приводит к снижению общей тревоги, стабилизации эмоционального фона, а также улучшает процессы саморегуляции.
Ключевые слова: медицинская (клиническая) психология, биологически обратная связь, психологическая коррекция, подростки, нервная анорексия.

А.Е. Соболева

ОСОБЕННОСТИ РАЗВИТИЯ ВЫСШИХ ПСИХИЧЕСКИХ ФУНКЦИЙ У МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ С ЗАДЕРЖКОЙ ПСИХИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ И ИХ КОРРЕКЦИЯ ИГРОВЫМИ СРЕДСТВАМИ

Научно-исследовательский центр детской нейропсихологии им. А.Р. Лурия (Москва).

Резюме. В статье изложены материалы коррекционной работы с детьми, имеющими задержку психического развития, находящимися на обучении в массовой школе и испытывающими устойчивые трудности в овладении основными учебными дисциплинами. Работа выполнена в рамках нейропсихологического подхода в Научно-исследовательском центре детской нейропсихологии им. А.Р. Лурия.
Ключевые слова: задержка психического развития, коррекционная работа, нейропсихологический подход.

И.Н. Галасюк

УСТРОЙСТВО В СЕМЬЮ РЕБЕНКА С ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНЫМИ НАРУШЕНИЯМИ: ТЕОРИЯ И ПРАКТИКА

Российский государственный социальный университет (Москва).

Резюме. Статья посвящена изучению теоретических и практических аспектов устройства в замещающую семью ребенка с интеллектуальными нарушениями. Представлен теоретический анализ научных работ в данном направлении. Проанализирован опыт устройства в семью детей с умственной отсталостью на примере государственного учреждения - детского дома для умственно отсталых детей. Рассмотрены различные аспекты мотивации родителей, принявших в семью умственно отсталого ребенка, что продемонстрировано с помощью кейсов из практики. Предложены критерии для выделения групп потенциальных замещающих родителей особого ребенка.
Ключевые слова: семья, ребенок с нарушениями интеллектуального развития; биологические родители, замещающие родители, устройство в семью.

Г.А. Головина

АНАЛИЗ СОСТАВА ВОСПИТАННИКОВ С ВЫРАЖЕННЫМИ МЕНТАЛЬНЫМИ ПРОБЛЕМАМИ, ПОЛУЧАЮЩИХ ПРОФЕССИОНАЛЬНУЮ ПОДГОТОВКУ В КОЛЛЕДЖЕ

ГБПОУ "Технологический колледж № 21", МГППУ (Москва).

Резюме. В данной статье представлен анализ состава обучающихся с выраженными психическими и ментальными нарушениями, получающих профессиональную подготовку в Центре социальной адаптации и профессиональной подготовки Технологического колледжа № 21 по программам "профессиональное обучение".
Ключевые слова: ментальные, множественные нарушения развития, лица с инвалидностью, профессиональное обучение.

ОБЗОРЫ ЛИТЕРАТУРЫ, ЛЕКЦИИ, МЕТОДИЧЕСКИЕ МАТЕРИАЛЫ

А.В. Горюнова

АУТИЗМ И РАССТРОЙСТВА АУТИСТИЧЕСКОГО СПЕКТРА У ДЕТЕЙ (ЛЕКЦИЯ, ЧАСТЬ 1)

ФБОУ Российская медицинская академия последипломного образования ( Москва).

Резюме. В первой части лекции обсуждаются вопросы актуальности проблемы аутизма в детстве. Кратко изложена история развития и понимания детского аутизма до настоящего времени. В свете критического подхода представлены классификации аутистических расстройств в МКБ-10, DSM-IV, DSM-V и отечественная систематика, критерии диагностики по этим классификациям. Описаны современные взгляды на этиологию, нейроморфологические основы, механизмы развития детского аутизма, клинику, течение и прогноз.
Ключевые слова: аутизм в детстве, классификация аутизма, течение и прогноз аутизма.

А.И. Булатников

ФУНДАМЕНТАЛЬНЫЕ КОМПОНЕНТЫ СИСТЕМЫ РЕАБИЛИТАЦИИ ПРИ НАРКОЛОГИЧЕСКИХ РАССТРОЙСТВАХ (КОНЦЕПТУАЛЬНЫЙ ОБЗОР)

Российская медицинская академия последипломного образования (Москва).

Резюме. Реабилитацию традиционно рассматривают как комплекс мер, направленных на снижение последствий заболевания и профилактику инвалидности, максимальную интеграцию больного в общество, что предполагает восстановление прежнего нормативного статуса человека или постепенное создание нового социально приемлемого статуса. В связи с этим под реабилитацией при наркологических расстройствах следует понимать восстановление, коррекцию или формирование нормативных личностных статусов и социальных качеств, способность полноценного функционирования в обществе без употребления психоактивных веществ, вызывающих зависимость, а не только максимально возможное восстановление физического и психического состояния. Фундаментальные компоненты реабилитации: организация реабилитационной среды, психокоррекционный, воспитательный, образовательный, социотерапевтический и медицинский компоненты. Основным видом организации реабилитации является терапевтическое сообщество. В результате реабилитационных воздействий формируются инвариантные нормативные личностные статусы "Я": "Я"-Телесное; "Я"-Ребенок; "Я"-Мужчина/Женщина; "Я"-Партнер (муж/жена); "Я"-Родитель; "Я"-Профессионал; "Я"-Член групп.
Ключевые слова: реабилитация, реабилитационная среда, психоактивные вещества, терапевтическое сообщество, личностный статус.

МЕЖДИСЦИПЛИНАРНЫЙ КОНСИЛИУМ


ОФИЦИАЛЬНЫЕ МАТЕРИАЛЫ, РЕЦЕНЗИИ, ИНФОРМАЦИЯ


ПРАВИЛА ОФОРМЛЕНИЯ ПЕЧАТНЫХ РАБОТ


  RUS  

pdf  2016 (16), № 1. CONTENTS

PSYCHIATRY, PSYCHOLOGY, PSYCHOTHERAPY, SOCIAL PEDAGOGICS AND ALLIED DIRECTIONS

N.M. Iovchuk

A GIFTEDNESS IN CHILDREN AND ADOLESCENTS SUFFERING FROM MENTAL DISORDERS: DYNAMICS AND PROGNOSIS. PART 2. A GIFTEDNESS IN PATIENTS SUFFERING FROM CIRCULAR SCHIZOPHRENIA IN CHILDHOOD AND ADOLESCENTS

Association of Child Psychiatrists and Psychologists, Moscow City Psychological-Pedagogical University (Moscow).

Summary. The present study concerns patients with schizophrenia circular process of manifestation in the age of 10-15 years. 27 patients with childhood distinguished by a special giftedness, managed to track follow-up period of 17 to 42 years old. After the onset of sustained remission in only 5 patients had a high level of adaptation appropriate to their abilities. In the remaining patients, it is still characterized by a high ability, was not extraordinary, which was due to mild personality changes that hinder the realization of the natural giftedness, and the lack of comprehensive medical and psychological support systems.
Keywords: children's giftedness, circular schizophrenia in adolescents, advanced development, the dynamics of giftedness, postprocessual personality changes, social adaptation.

M.A. Kalinina*, A.I. Boravova**, N.S. Galkina**, G.N. Shimonova*

CLINICAL AND NEUROPHYSIOLOGICAL CHARACTERISTICS OF CHILDREN WITH HIGH RISK OF ENDOGENOUS PSYCHOSES

FGBNU MHRC, Moscow*; FGBNU NSC, Moscow**.

Summary. Aim. Search for possible neurophysiological correlations with remote predictive value for evaluating the mental state of children at high risk for schizophrenia. Methods. Prospectively more than for 20 years was to study the clinic and biological interactions in children from high-risk for schizophrenia. The children were examined by clinical methods, and tested by adapted the PANSS. The features of energy metabolism in the brain were assessed by measuring the level of cortical direct current (DC) potential in comparison with EEG taken in the state of quiet wakefulness. Results. In children with schizophrenia detected a decrease in the level of energy metabolism brain in all areas compared with the comparison group, in particular a statistical significant decrease in activity in the left temporal region. Conclusion. Asymmetric functional changes may be involved in the modulation of psychopathological picture in schizophrenia spectrum disorders clinic.
Keywords: EEG, the level of cortical direct current (DC) potential, hemispheric asymmetry, PANSS, high risk schizophrenia, children of preschool and younger school age.

Zh.V. Albitskaya., L.N. Kasimova, V.V. Dvorayninova.

THE FEATURES OF SOCIAL ADAPTATION OF CHILDREN OF EARLY AGE WITH VARIOUS MENTAL DISORDERS

GBOU VPO "Nizhegorodskaya State Medical Academy" (Nizhnij Novgorod).

Summary. The article considers the peculiarities of social adaptation in children of early age (1-5 years old) with various mental disorders, consisting in the dispensary at the children's psychiatrist. Described the clinical manifestations in different age periods of social adaptation and dysadaptation in children with mental retardation, residual-organic mental disorders, and early infantile autism.
Keywords: mental disorders, social adaptation, maladjustment, mental retardation, early infantile autism, residual organic neuro-psychiatric disorders.

A. Shcherbakova, A. Zabavskaja

PSYCHOLOGICAL AND EDUCATIONAL PROBLEMS OF CHILDREN WITH MENTAL ILLNESSES WHO UNDERGO AN EXTENDED TREATMENT IN AN ENVIRONMENT OF A HOSPITAL

Moscow City University of Psychology and Education (Moscow).

Summary. The article describes a study dedicated to finding psychological and educational problems of children with mental illnesses who undergo an extended treatment in an environment of a hospital. We give a characteristic of an environment at a hospital from the point of view of children. The connection is shown between revealed environmental aspects and the definition of quality of life. Finally, we give recommendations directed at increasing friendliness of the environment towards children who experience extended hospitalization.
Keywords: children with mental illnesses, extended hospitalization, rehabilitational environment, quality of life, self-realization.

D.Yu. Shigashov, Yu.A. Fesenko

PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CHARACTERISTIC VICTIMAGE BEHAVIOR IN ADOLESCENCE

Rehabilitation Center "Children's psychiatry" named after S.S. Mnukhin (St. Petersburg).

Summary. In the article the questions of clinical and psycho-pedagogical correction further education and development of children and adolescents who are victims of violence. It is noted that the contradictions existing in the modern organization of psycho-pedagogical support of these children impede development of adequate socio-pedagogical interventions in the prevention of development of abnormally-personality tumors and correction of personal development of victims of violence. Shows the importance of an integrated approach to clinical-prophylactic and psycho-pedagogical assistance to children to optimize subjective relations and the correction of personal development of the younger man.
Keywords: violence, personality, abnormality, victimization behavior, psycho-pedagogical correction.

I.S. Karaush, I.E. Kupriyanova

ANXIETY AND MENTAL STATUS OF CHILDREN WITH HEARING AND VISUAL IMPAIRMENT, STUDENTS OF CORRECTIONAL SCHOOLS

Scientific Research Institute of Mental Health (Tomsk).

Summary. The article describes the structure and features of the clinical manifestations of mental disorders in children and adolescents with impaired hearing and vision. A continuous survey of 368 students 7-18 years was performed. The symptoms of anxiety (non-verbal, somatic) are discussed. The level of anxiety on a scale of apparent anxiety for children CMAS was determined. The increased and high levels of anxiety were detected in 33% of children, significantly more often - in visually impaired students. Using the method of logistic regression, the factors that have prognostic value of increased occurrence and high levels of anxiety in children with visual impairments were determined.
Keywords: children with hearing and visual impairment, mental disorders, anxiety.

PREVENTION, THERAPY, CORRECTION, REHABILITATION, MANAGEMENT OF INVESTIGATION AND TREATMENT

I.N. Vakula, I.S. Bakhtin, V.D. Kalinichenko, I.A. Dem'yanov

THE ROLE OF NEW AEDS IN OVERCOMING PHARMACORESISTANCE IN CHILDREN AND ADOLESCENTS WITH EPILEPSY

SBHI "Specialized Clinical Psychiatric Hospital №1", SBHI "Сhildren Region Clinical Hospital" (Krasnodar).

Summary. The aim of the work was to study the efficacy and tolerability of zonisamide as adjunctive therapy in children and adolescents with refractory epilepsy. The study group included 17 children (12 boys and 5 girls) from 6 to 17 years old. Zonisamide showed high efficacy: no seizures - 9 patients, a decrease in seizures of 50% - 75% - 4 patients, i.e. positive dynamics in 76.5% of cases. Simultaneously zonisamide as adjunctive therapy has good tolerability and no adverse effects on cognitive functions in the treatment of refractory epilepsy in children and adolescents.
Keywords: refractory epilepsy, children and adolescents, efficacy, tolerability, cognitive functions, zonegran (zonisamide).

M.N. Teterina*, I.M. Arefiev**

BIOFEEDBACK IN CORRECTION OF EMOTIONAL VIOLATIONS AT PATIENTS OF NERVOUS ANOREXIA

*Scientific and Practical Center of Psychoneurology, **Scientific and Practical Center of Mental Health of Children and Adolescents (Moscow).

Summary: Presents a study of the efficiency of the proposed biologically backward control in complex therapy of 22 girls aged 12-16 years with anorexia nervosa (F50.0 in ICD-10). Sessions of correction of the mental state usually lasted for 1 h in 10-15 days. Before the start of the remedial training and after its mental status were evaluated using psychological techniques that aim to identify anxiety and internal restlessness. It is established that the use of biologically backward control leads to lower overall anxiety, stabilization of the emotional background, improves the processes of self-regulation.
Keywords: medical (clinical) psychology, biofeedback, psychological correction, adolescents, anorexia nervosa.

A.E. Soboleva

THE CHARACTERISTICS OF THE HIGHER MENTAL FUNCTIONS DEVELOPMENT OF CHILDREN WITH MENTAL RETARDATION AND THEIR CORRECTION BY MEANS OF THE PLAY THERAPY

Luria Scientific-Research Center of Child Neuropsychology (Moscow)..

Summary. The article presents a play approach of psychological intervention of junior schoolchildren with mental retardation. All respondents were studying in comprehensive secondary schools and had steady academic problems. We carried our research in the Luria Scientific-Research Center of Child Neuropsychology and applied a neuropsychological approach. The article reflects the results of the intervention course for schoolchildren with mental retardation. All of them were the students of the public school and had sufficient difficulties in mastering basic school subjects. The neuropsychological approach has been applied.
Keywords: mental retardation, psychological intervention, neuropsychological approach.

I.N. Galasyuk

PLACEMENT OF A CHILD WITH MENTAL DISABILITIES INTO A FOSTER FAMILY: THEORY AND PRACTICE

Russian State Social University (Moscow).

Summary. The article is devoted to studying the theoretical and practical aspects of a placement process of a child with mental disabilities into foster family. The paper presents theoretical analysis of scientific findings. The experience of the foster family with a mentally disabled child is analyzed through an example of government institution - orphanage for mentally disabled children. The analysis of various aspects of the parents' motivation common to families with a mentally disabled child is introduced using practical case studies. The author suggests using certain selection criteria for grouping potential foster parents of special children.
Keywords: family, mentally disabled child, biological parents, foster parents, placing a child into foster family.

G.A. Golovina

STUDYING THE POPULATION OF PERSONS WITH SEVERE MENTAL DISORDERS WHO RECEIVE VOCATIONAL EDUCATION IN COLLEGE

Technological college № 21, Moscow City University of Psychology & Education (Moscow).

Summary. This study was conducted a retrospective analysis of 211 cases observation in persons with mental health problems between the ages of 18 and 35 at Moscow college during the last 10 years of observations. Age, etiology, motor and emotional desordes, education histories were obtained.
Keywords: mental retardation, persons with severe handicaps, multiply handicaps, vocational training.

LITERATURE REVIEWS, LECTIONS, METHODICAL MATHERIALS

A.V. Goryunova

AUTISM AND DISORDERS OF AUTISTIC SPECTRUM (LECTION, PART 1)

Russian Medical Academy of Postgraduate Education (Moscow).

Summary. The first part of the lecture describes current relevance of this problem. The concise history of development and understanding of child autism till nowadays is outlined. Classification of autistic spectrum disorders as presented in ICD-10, DSM-IV, DSM-V and in their Russian analogue, as well as diagnostics criteria described there, are critically discussed. Modern views on etiology, neuromorphological aspects, mechanisms of child autism development, its causes, development and health outcomes are presented.
Keywords: autism in childhood, autism classification, course and prognosis of autism.

A.N. Bulatnikov

BASIC COMPONENTS OF REHABILITATION'S SYSTEM AT SUBSTANCE ABUSE (CONCEPTUAL REVIEW)

Russian Medical Academy of Postgraduate Education (Moscow).

Summary. Rehabilitation has traditionally been seen as a set of measures aimed at reducing the effects of disease and disability profilaktiku, maximum patient obschestvo integration, which implies the restoration of the former regulatory status of the person or the gradual creation of a new socially acceptable status. In this regard, under the Rehabilitation of substance abuse disorders should be understood restoring, correcting or shaping the regulatory status of personal and social qualities, the ability to fully function in society without the use of psychoactive substances that cause addiction, and not just the maximum possible recovery of physical and mental condition. The fundamental components of recovery: the organization of rehabilitation environment, psycho-correction, educational, educational, and medical components sotsioterapevtichesky. The main type of rehabilitation organization is a therapeutic community. As a result of the rehabilitation actions are formed invariant regulatory status of personal "I", "I"-Corporal; "I am a child; "I"-Male/Female; "I"-partner (husband/wife); "I"-Parent; "I'm professional; "I"-member of groups.
Keywords: rehabilitation, rehabilitation environment, psychoactive substances, therapeutic community, personal status.

INTERPROFESSIONAL CONSILIUM


OFICIAL MATHERIALS, CRITIQUES, INFORMATION


THE RULES FOR SCIENTIFIC WRITINGS